Om livet och litteraturen

fredag 28 juni 2013

Om gubbar; Knausgård, Bukowski och tvättstugebiblioteket

Jag har läst del fem i Knausgårds svit om sig själv. En bok som jag väntat med för att jag såg det som en karamell att suga på, en försäkring för en inte helt misslyckad sommar. Men jag är besviken. Del 4 toppade sviten, men här blir det sämre.  Det här är för kronologiskt, lite för lite av fadern, tråkigt.

Det bästa är slutet. Där finns en beskrivning av faderns död som inte riktigt stämmer med hur det beskrevs i del 1. Sånt gillar jag. Det är tecken på stil tycker jag, att man inte hävdar en sanning utan förstår att verkligheten är mångfacetterad. Det är kanske också en av de viktiga skillnaderna mellan romaner och självbiografier. Mellan författtare och predikanter. Intressant tråd som S öppnat i ämnet.

Så här skrev jag om Knausgård del 3 (om del 2 och del 1) Jag tänker inte läsa del 6, för jag är inte det minsta intresserad av Knausgård som samhällskritiker på det viset. När det gäller samhällskritiksidan tror jag att andra har mer att säga mig.

Bukowski har kommit på tal. Jag har en vän som skriver en på en artikel om honom.  Vi har diskuterat honom- Jag har börjat läsa hans sista roman Pulp. Det som engagerar mig just nu är synen på honom som en slemgubbe. Det minnet har inte jag, men det var tjugo år sedan jag läste, så jag får läsa om och se vad jag tycker idag. Att kalla någon för slemgubbe för att han är ful, gammal och skriver om sex är lite för lättköpt för mig. Vad som skulle göra honom till ett gubbslem är väl främst om han skriver om sex och gör kvinnorna till underordnade våp, men så minns jag det inte riktigt. Vi får kolla.

Däremot finns det annat som är intressant i hans böcker. Hans syn på samhället, de han skildrar, att han står för ett slags alternativ American Dream. Ja mycket annat.


Ideerna om tvättstugebiblioteket går framåt. Vår hyresvärd har precis ringt och vi har bestämt träff den 19 augusti. I går hade vi ett bloggmöte och då kom vi fram till att bloggen skall börja på riktigt i september, samtidigt som vi inviger tvättstugebiblioteket. Visionen med den här bloggen är att få många läsare i vårt eget hus, samt att inspirera andra hus till liknande verksamheter.  Tanken är att den här bloggen skall börja i september och att det vi gör här och nu är att skaffa lite kött på benen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar