Om livet och litteraturen

fredag 28 juni 2013

Vidare om skönlitteratur vs biografier


Nu har jag fått en till bok som vatten på min kvarn: Mina elever ska inte få välja biografier när de ska läsa skönlitteratur. Jag har läst En misstänkt liten kanelgiffel (av Karl-Johan Karlsson, journalist på bl.a. Expressen). Biografi. Läsvärd, helt klart. Men.

Det finns inte tillräckligt med konst i verklighetsskildringarna. Dramaturgisk kurva följs inte, och de innehåller visserligen ofta ett vackert och välformulerat språk, men saknar bildspråk och tolkningsutrymme och gestaltning. Allt det där finns när vi pratar om mästerverk och konstverk. Tycker jag. Men definitionen av konst är en annan diskussion…

Mina elever i svenska ska läsa skönlitteratur. Och då tänker jag, att de som är vana vid att läsa får läsa klassiker eller nya romaner, njuta, analysera och tolka. De som inte har någon som helst läsvana ska inte få ta genvägen facklitteratur eller biografier (är det samma sak?).

De ska lockas (hoppas jag, annars får jag tvinga dem) in i den skönlitterära världen. Kanske ska jag gå ut lite lätt med Momo eller kampen om tiden eller Edward Tulanes äventyr  Eller, i alldeles hopplösa fall av litteraturmotståndare eller konsthatare, varför inte följa intrigen och katarsis i Totte badar eller Emil i Lönneberga

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar