Om livet och litteraturen

söndag 15 december 2013

Barnlitteraturen i Blomstra


Jag kommer att lägga ner familjens Kalle Anka tidningar i biblioteket. Vi har prenumererat i sju år och även köpt en del på loppis. Tidningarna har verkligen lästs och varit en följeslagare på resor, till frukosten, som ett slags beroende nästan. Barnen har inte uppfattat det som läsning, men det har ändå gett dem en vana med text och att komma till ro genom berättelser. Vi har haft många spännande diskussioner om karaktärerna i Ankeborg genom åren. Men nu är det förbi. Det är genomskådat och klart. Häromdagen sa sonen som varit den största Kalle Anka-läsaren att Kalle Anka på julafton inte är något att ha, utan att det är Karl Bertil Jonsson som är bäst.  Jag har till och med fått höra uttryck som Disneyskit.


Klara i 44 a som är 9 år och storläsare har varit vår konsult för inköp av böcker för mellanstadiet. Hon har valt ut klassiker som Roald Dahl och Katarina Taikon men också moderna författare som Petrus Dahlin och Katie Davies. Det skulle vara väldigt kul om Klara eller någon annan av husets barn ville tipsa om böcker här på bloggen.

De bilderböcker som kommer att finnas är böcker som jag har fått som recensionsexemplar fått eftersom jag bloggar på Barnboksbildensvänners blogg. Jag kommer inte att skriva om några bilderböcker här, men är ni intresserade att läsa så kan ni kolla in vad jag skriver för Barnboksbildens vänner. 
I biblioteket kommer även några ruggigt bra ungdomsboksförfattare vara representerade.

Slutligen ett litet tips om hur man kan lyssna på ljudböcker streamade genom datorn. Från folkbibliotekets hemsida kan man lyssna. Mina barn har gjort det i många år nu. När de slutar för kvällen så lägger det sig ett bokmärke där man var sist. Det har dock funnits nätter när jag vaknat av att en ljudbok ekat i hela lägenheten. Tack och lov har vi inte fått några varningar för det. Man behöver en internetuppkoppling,  ett lånekort  för Göteborgs stadsbibliotek och en pinkod. En länk till sidan finns här. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar