Om livet och litteraturen

söndag 9 november 2014

Hallonbåtsflyktingen av Mika Nousianen

När vi precis startat biblioteket fick vi en sändning av böcker från den finska släkten i Åbo. En av böckerna var Hallonbåtsflyktingen av Miika Nousianen. Det är en rolig bok.Jag vill säga att jag är rätt kräsen när det gäller roliga böcker. Jag står inte ut med vare sig Arto Paasalinna eller Fredrik Backman. Inte för att de inte är roliga, utan för att deras humor är likadan hela tiden. Det blir ungefär som åka samma karusell timme efter timme. En del kanske tycker det är kul, men jag tröttnar och mår lite illa. Bra roliga böcker däremot är något annat, det är perfekt komposition, lättsam underhållning och underfundighet. Det ska ge mig en svävande känsla.  Som Abba, fast på bok. På senare år har jag läst två roliga böcker som jag står ut med. Den ena är Dåliga Karma av David Safier och så den här, Hallonbåtsflyktingen.

Hallonbåtsflyktingen är en absurd, fullkomligt orealistisk berättelse med kärv finsk humor. Huvudpersonen i boken Mikko Virtanen är besatt av det svenska. Han firar många svenska högtider som exempelvis Tomas Brolins och Per Albin Hanssons födelsedag. Han kan samtliga repliker i Scener ur ett äktenskap och har en del absurda påståenden som att exempelvis att Curre Lindström var den som införde samtalet i det finska samhället.Mika är beredd att göra vad som helst för att få en svensk identitet och det gör han också. Det är också en lättsam betraktelse av det svenska samhället. Om du vill ha en stunds lättsam förströelse läs den. Boken har filmatiserats och går nu på film. Jag har kollat recensionerna, den får mellan 3- 4vi betyg, Eftersom komedier sällan får mer än 1-2 i betyg så antar jag att det här måste vara en riktigt rolig film.
/Karin

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar