Om livet och litteraturen

fredag 13 september 2013

En natt fick jag oväntad hjälp av Pippi Långstrump

Det var en natt när jag inte kunde sova som jag kom att tänka på Pippi. Om jag råkar vara vaken någon natt så beror det alltid på oro. Det kom en aha-upplevelse om att Astrid Lindgren ville förmedla idén om att tänka tvärtom, att det ofta finns ett bra svar där.

Den natten lade jag mig med fötterna på huvudkudden och somnade rätt omedelbart, liksom uppfylld av att jag äntligen kommit på vad Pippi Långstrump ville säga mig. Sedan dess har jag vaknat många nätter och somnat om genom att vända mig åt andra hållet.

Att det funkar så beror nog på att det är svalare för huvudet åt andra hållet. Men det hade jag aldrig fått reda på om jag inte prövat. Sedan dess har jag använt mig av samma metod ett flertalet gånger. Att tänka precis tvärtom är en metod jag rekommenderar. Inte att tvinga på andra, men att pröva för egen del.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar