

Den här stackars människan som aldrig lyckas hålla sams med någon, som super och ser ut, får en förklaring. Fyllbulten som en gång var ett försummat och slaget barn. Den litterära kvalitén ligger bland annat i att berättarjaget aldrig tigger om något medlidande, den ger läsaren eget utrymme och förtroende att tolka. Ett berättarjag som inte lärt sig att fjäska och det är bra, när det kommer till skönlitteratur.
Henry är också en del av ett samhälle. I kvarteret, på skolan, sedan på den finare skolan med de rikare barnen, som springjas på varuhuset, som tysklandvän på universitetet mitt under brinnande krig.
Hur det kommer sig att han känner sig provocerad för att börja slåss?. En bok som det finns mycket att diskutera i.
Varför finns det så få riktiga underklass-skildringar nu förtiden? Sådant har folk alltid gilla att läsa, även om det inte ens är särskilt välskrivet. Men välskrivna underklass- skildringar blir oftast succéer. Hur kan förläggarna ha glömt bort något så väsentligt?
Att vi lever i ett klassamhälle i dag skildrar inte minst litteraturutgivningen. Visst finns det perspektiv, men det är oftast från de som tagit sig upp underifrån, inte från de som är kvar. Det är som dagens skildrare av klassamhället, Susana Alakoski, Kristian Lundberg har stigit upp ifrån underjorden, redo att vittna ungefär. Det är inget fel på vad de skriver och tur att de skriver, men det är klart att de förlorat något på vägen.
Att vi lever i ett klassamhälle i dag skildrar inte minst litteraturutgivningen. Visst finns det perspektiv, men det är oftast från de som tagit sig upp underifrån, inte från de som är kvar. Det är som dagens skildrare av klassamhället, Susana Alakoski, Kristian Lundberg har stigit upp ifrån underjorden, redo att vittna ungefär. Det är inget fel på vad de skriver och tur att de skriver, men det är klart att de förlorat något på vägen.
Lite märkligt i vår tid över huvud taget. Stora förändringar brukar komma nerifrån. Det verkar som det finns ett tillfälligt stopp. Som att konsulterna tagit över förändringskapitalet. Ganska illa. Vad gäller litteraturen, om den skall fortsätta beröra fler folk så måste det komma fler berättelser underifrån. Som det är nu får jag en känsla av att det inte längre handlar om fin och ful litteratur. Förd et är inte alltid det som är bra som får uppmärksamhet. Det verkar snarast som dagens perspektiv är fula eller fina läsare.
I dag har jag stannat inne och läst med neddragna persienner, trots att det är sol och semester. Det kallar jag frihet.
*Det känns hopplöst att försöka översätta pulp fiction till svenska det blir bara fult
*gilla* för nerdragna persienner en solig sommardag! Tillbringar själv timmar i hotellobbyns svala wifi-rum när solen steker min familj utanför.
SvaraRaderaMen du, hur blev det med Bukowskis gubbslemdiskussion? Har du fått kläm på den?
Nej min uppfattning är att Bukowski har väldig koll på hierarkier och hur allt hör samman. I Pulp är ju huvudpersonen ett riktigt gubbslem, men han har också tre misslyckade äktenskap bakom sig, har ingen framgång hos kvinnor och när han försöker utöva sin makt över kvinnor så förlorar han kraftigt. Kvinnorna har dräpande repliker som plattar till honom ordentligt.
SvaraRaderaI Min oskuld.. så är kvinnorna inte särskilt närvarande. Men när är med så finns
tillfällen med män som bär sig riktigt illa åt mot kvinnorna. VId något tillfälle finns det en tjej i klassen utövar makt i klassrummet genom en utmanande sexualitet, men senare visar det sig att hon är utsatt för incest. Det finns en ganska hemsk scen när en av killarna skall ha sex med henne och de andra vaktar. Hur hon har trott att hon skall få ömhet medan killen bara vill utnyttja henne. Det som skildras är ett samhälle där kvinnor råkar illa ut för att de är längst ned i hierarkin ( i den mån det är med några kvinnor)