För ett tag sedan var jag på relaseparty för A-C Kindmarks bok Helgen som är en print on demand-roman från Vulkan.
Eftersom jag läser oerhört mycket så är jag i regel skeptisk mot print on demand. Folk som skrivit och låtit sina helt okritiska vänner säga vad de tycker.
Men hade jag trott att det var pinsamt hade jag aldrig gått på festen. Vi känner varandra inte särskilt väl, träffas inte ens varje år. Sättet som A-C pratat om boken fick mig att begripa att det inte kunde vara helt åt skogen. Hoppet om kvalité kom av en respekt för hennes tankevärld, att jag trodde mig veta att hon bär på intressanta reflektioner. Men jag var ändå osäker på vad jag skulle tycka eftersom min övertygelse är att romaner behöver riktiga redaktörer. På den punkten har jag inte ändrat mig men det här funkar förvånansvärt bra.
Helgen är berättelse som fångar mig med ett smarta händelseförlopp och intressanta levnadsöden. Personer med lösa kopplingar till varandra som möts på ett sjukhus under en helg. Det äldre paret med den senila frun. Den ensamstående sjuksköterskan. Paret som skall ha barn. Strulfamiljen med den ständigt frånvarande pappan. Invandrare från Somalia och Chile. Missbruk och misshandel. Stressiga arbetsförhållanden och arbetslöshet. Sorg över att kroppen åldras. Samtidigt är det en berättelse om ensamhet. Om ett samhälle där vi inte ser varandra.
Romanen rymmer 200 sidor och det låter kanske som det händer lite mycket. Men så är det inte. Det är för lite av allt. Jag vill ha mer! Jag hoppas att A-C Kindmark fortsätter skriva och att något förlag tar hand om henne. Hon kan bli riktigt bra. Vissa saker är redan mycket bra. Och förresten, print on demand är punk.
Boken finns snart att låna på Göteborgs stadsbibliotek och kan köpas på Vulkan
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar