Om livet och litteraturen

söndag 28 september 2014

Vad jag älskade av Siri Hustvedt

En av våra låntagare i tvättstugebiblioteket sa att nästa gång vi köper in nya böcker så måste vi fylla på med Siri Hustvedts romaner. Den vi har inne, vad jag älskade, hade seglat upp i toppen av låntagarens boklista. Och så måste jag ju också läsa. Jag säger: Vi måste köpa in allt som Siri Hustvedt har skrivit.

Vad jag älskade handlar om konstnärer, forskare, konsthistoriker. Vänskap som håller i hela livet, människor som har varandra i nöd och i lust och som angår, stöttar och drabbar varandra.

Där finns återkommande teman genom hela romanen som en skarpsynt läsare kanske ser med en gång, men som jag behövde konsthistorikerns hjälp med att se. Och sedan var det  oerhört berikande!

Med bokens handling fortfarande virvlande inne i huvudet måste jag sluta skriva för att biblioteket öppnar om en kvart. Idag vet jag precis vilken bok jag tänker göra reklam för! Den är ännu varm från min kärleksfulla läsning.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar