Om livet och litteraturen

måndag 10 juni 2013

Spaning

I dag har vi grillat i Slottskogen. Det är en vana vi lagt till oss med för att vi bor så nära och det är en så himlans trevlig park. För att det är ett sätt att få barnen lite längre hemifrån. Att grilla och läsa funkar bra. Barnen springer i regel bort till lekparken.

Innan dess har jag varit i kontakt med min hyresvärd angående tvättstugebiblioteket. De har tydligen redan en del tvättstugebibliotek i sina hyreshus. Vi får se vad just vår förvaltare tycker. Jag tänker att de säkert kan neka genom att koka ihop något om brandrisk och papper. Fast i dag har jag varit i Tidaholm och förstått att ibland får man bara räkna med att det brinner, så blir det i alla fall ofta i tändsticksfabriken. Därför har man brandstationen i närheten av tändstickfabriken. Egentligen finns det lösningar på allt. Det gäller bara att hitta dem.



Dagens tips:

- Får ni för er bygga en tändsticksfabrik, se till att det finns en brandstation i närheten.

- I dag har Elin Nord tipsat om min mans bok i Radio Göteborg, hör här 1.45 minuter in i Radiohuset.

- På facebook har jag hittat en kul sida som heter Under ett år kommer jag ge bort en bok om dagen. Där kan man följa en person som ger bort en bok om dagen och var boken finns. I dag är det Karlfeldt i Uppsala.

- I  morgon tänker jag blogga om Simon Felix Adlers bok Göra rätt (Kabusa 2013).  Jag känner mig besläktad med berättarjaget. Den handlar om att bli vald istället för att välja. Om att bli någon genom de som väljer att se en. Men det handlar också om Göteborgskravallerna, kåken och kärlek. Intressant och viktigt. En bok som kan tillföra något i debatten om Husby.

- För tillfället läser jag barnboken  Balladen om en bruten näsa av Arne Svingen, romanen
Min kamp del 5 av Karl Ove Knausgård och självbiografin  Den globala entreprenören av Richard Branson.

Två norskar och en en amerikan. Ingen kvinna! Inte märkligt att jag känner mig lite obalanserad. Bland det första som hände när jag började läsa romanen av Knausgård var att jag återupptäckte ett band, XTC.



 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar